Translate

söndag 11 juni 2017

Vad behöver jag på arbetsplatsen - fibromyalgi och me/cfs

ÖVRIGA SYMPTOM


Andra vanliga symptom vid fibromyalgi är:
·                     Överkänslighet för beröring (taktil allodyni)
·                     Huvudvärk
·                     stresskänslighet
·                     Torra slemhinnor
·                     Svullnadskänsla
·                     Känslighet för ljud, ljus och lukter
·                     Feberkänsla i kroppen, svettningar
·                     Täta urintömningar
·                     Kalla fingrar och tår
·                     Infektionskänslighet (nedsatt immunfunktion)
·                     Diffusa hudreaktioner
·                     Ryggont
·                     Höftproblem
Vad behöver jag på arbetsplatsen?
·                     Höj och sänkbart skrivbord
·                     Ergonomisk stol, utformad med hål för svanskotan
·                     Minimera stress
·                     Pauser för att vila och blunda
·                     Arbeta hemifrån när det behövs
·                     Eget rum
·                     Minimera distraherande faktorer i arbetsmiljön som till exempel minska buller och undvika kontorslandskap
·                     Undvika bakgrundsmusik
·                     Variera min arbetsställning
·                     Bekväma arbetsskor
·                     Mjuk matta att stå på när arbetar stående
·                     Luftrenare och möjlighet att vädra
·                     Stöd för armarna vid datorarbete
·                     Dokumenthållare
·                     Ergonomisk datamus
·                     Avslappningsmusik i min mobil
·                     Egentligen skulle jag behöva någon form av gymnastik på jobbet men det hinner jag inte