Translate

torsdag 17 november 2016

Me/cfs och framförhållning

Framförhållning och jag är ett med varandra!
Framförhållning ingår till 99% i mitt liv vilket betyder att jag måste planera allt jag gör i princip, jo så är det. Jag kan aldrig göra något spontant eller in the moment. Jag är styrd av mig själv och mina sjukdomar.
Jag har mitt schema som jag följer varje vecka som innehåller olika delar: arbete jobbet, vila, sova, äta, planera, gå med stavar kort sträcka cirka 15 min per dag, tai chi 10 min per dag, jorda mig en gång i månaden med stenar, mindfullness försöker få in i vardagen då och då kan vara en mindfullnesspromenad, står och iakttar något på marken till exempel eller så.
Ibland träffar jag en kompis på stan, vilket måste planeras in cirka två veckor innan eftersom jag då måste flytta på andra plikter, allt utom jobbet förstås.
Jag ältar och oroar mig dessutom på en speciell tid som jag kallar för Älttimmen.
Då slipper jag älta och oroa mig dagligen.
Framförhållning är ordet när man har Me/CFS