Translate

fredag 18 november 2016

Jag är ett orkidébarn- Jag är en en högkänslig person


Ett orkidébarn
Jag är ett orkidébarn. Jag tar åt mig väldigt mycket. Jag oroar mig väldigt mycket. Jag behöver vila mig ifrån ljud och starka ljuskällor. Jag behöver vara ensam. Jag känner på mig hur andra människor mår. Jag känner att jag egentligen inte riktigt passar in i samhället. Jag har svårt för att anamma sommartiden, mår dåligt av den. Jag behöver rutiner och struktur. Jag behöver också näring i form av att jag är konstnärlig och idérik.
Att vara en högkänslig person betyder inte att det är en diagnos utan det är en personlighetstyp. Vi fungerar på ett speciellt sätt, vilket inte är varken bra eller dåligt, vi bara är sådana. Det bästa du kan göra är att acceptera den du är.
Jag registrerar cirka 25 olika saker när en vanlig människa tar in ungefär 5 saker som händer omkring mig det gör att jag blir väldigt trött, ofta.
Jag är väldigt känslig inför olika smaker och kan inte äta det som jag inte tycker jag. Jag känner då en väldig ovilja inför att äta detta.
Jag kan inte dricka för mycket kaffe eftersom det gör mig nervös.

Jag klarar inte av köpcenter eller större platser för det blir för mycket att ta in.