Translate

tisdag 1 november 2016

Dikt om november

Det är november
en månad av mystik och dimma
när man går i skogen kan man inte låta bli att se troll här och var
tomtar och troll på stigen där man går
Trolska grenar som griper tag i mig
och tvingar mig framåt på stigen
Ett troll som vinkar glatt
En gröngubbe som ler
Jag känner på dimman och ler
Jag är ett med naturen
jag är hel
Det är november och jag är här nu
Här nu, i november
Så skönt att få vila i novembers vagga
Planera och tänka
Jag träffar syster tuva och farbror blå
de fryser om sina fötter
men snart moder vinter kommer med vinterfällen
lägger små snöflingor att sova på
Himlen välver ner tung och maktfull
Blommorna faller ner i dvala när kylan sprider sig i rötterna
Änglarna lägger godheten på alla buskar och träd
nickar och ler
Det är november
en månad full av mystik och ett sagolandskap
©  Ulla Holgersson