Translate

måndag 21 november 2016

Dikt att läsa när man är deprimerad

Nu är det höst och jag tänker på alla som är deprimerade och har det svårt-
kramar till alla er som känner som i dikten. Själv känner jag inte så här nu. Men jag kan tänka mig in i hur du som är deprimerad kan tänka eftersom jag själv har varit deprimerad för några år sedan.

Dikt om ledsenhet
Jag ligger under löven och hoppas att inte synas
Jag vill inte titta upp - allt däruppe är som en mardröm
Jag vill inte ta tag i det som sker i mitt liv
Hur ska jag orka - ta mig upp
När jag var ung var allt så lätt
nu är allt så svårt
Jag ligger under löven och försöker att inte känna, det svåra inom mig
Jag bäddar många löv på mig för att känna tryggheten och glädjen
Jag kan inte förlåta mig själv för allt som har hänt
det är som en tagg i mitt hjärta - hur ska jag ta mig ur detta?
Jag ligger under löven och tänker ledsna tankar
Men en dag ska jag plocka bort löven och äntligen komma ut
Jag vet att det finns värme och glädje därute långt långt därborta
men hur ska jag kunna nå allt detta?
Men hoppet finns
Tills dess ligger jag under löven
©Ulla Holgersson