Translate

lördag 19 november 2016

Det är ok att känna sig deprimerad ibland

Det är ok att känna sig ledsen ibland
Man kan ibland känna sig ledsen, orolig och känna en hopplöshet över dagen. Det är en del av livet och helt ok att ibland känna så här. Då blir det bara en sådan dag och vet du vad – det är helt ok. Försök då vara i dagen och gör inte så mycket utan bara flyt med i flowet. Försök ta det så lugnt som möjligt och känn in hur du känns i kroppen och lyssna på kroppen. Behöver du då vila så gör det. Försök att inte känna press för att prestera utan var i nuet. Oftast går dessa känslor över. Det är inte farligt med negativa känslor. En del saker måste få ta tid och det känns. Ibland vet man varför man mår dåligt och andra gånger inte alls. Det är bara en känsla. Oftast klarar man av dessa tankar med hjälp av vänner som man pratar med eller föräldrar eller barn. 

Ibland syns det inte utanpå hur man mår. Man kanske ser glad ut, fastän man mår dåligt inombords. Medan du mår dåligt glöm inte att äta mat, glöm inte att vila dig så mycket det går. Glöm inte mindfullness och avslappning. Glöm inte andningsövningar.  Ska du ändå vara nedstämd så passa då på och vila dig samtidigt. Orkar du så gå ut en stund i ljuset.  Skriv gärna ner hur du känner i en dagbok. Då får du sätta ord på vad du känner. Du förstår dig också då bättre.  Ibland kan man behöva hjälp om du märker att nedstämdheten inte går över. Glöm inte då att söka hjälp. Du är viktig! © Ulla Holgersson