Translate

fredag 25 november 2016

Besvikelser i livet- de ramlar på oss då och då


Besvikelser i livet - de ramlar på oss då och då
Olika besvikelser gör liksom olika ont om man säger så. Vissa människor har man en slags förväntan på att de inte kommer att behandla en illa, ändå händer det. I det läget undrar man hur man kunde låta sig luras av den personen. Då letar jag efter tecken på något som jag borde ha sett för länge sedan.
Min senaste besvikelse förändrade hela min värld och min världsbild också. Den besvikelsen slog hårt emot mig, det kändes som om en stor värld kom rullande emot mig och jag kom inte undan, utan blev överkörd. Det brände i bröstet och jag kände mig så oerhört tom och ledsen. Just i det ögonblicket ville jag faktiskt ge upp.
Det beror också på i vilket förhållande man befinner sig till den person som gör en besviken. Om man har en underordnad roll till den som gör en besviken är det svårare att stå emot och stå upp för sin rätt.
Det bästa vore kanske att inte förvänta sig att någon människa är god, kanske är det så man borde vara men det skulle kännas väldigt konstigt. Kanske borde man inse att ingen annan än jag själv kommer någonsin att veta hur jag har det, att det inte är någon idé någonsin att förklara, något.
Förmodligen är okunskap en stor del i det hela när en person gör en besviken som inte kan ta in eller ens vill förstå vilken livskvalité man lever och vad man får stå ut med varje dag med flera sjukdomar.
Kanske är mina förväntningar för höga och antagligen orealistiska i det hårda samhälle som finns idag. Jag önskar att det fanns någonstans där man kunde hyra en slags dräkt som skyddade mig emot allt ont och alla besvikelser.  
Kanske förmår inte människor att ägna en tanke åt personer som har kroniska sjukdomar eller så vill de inte eller bryr sig inte.
När jag nu har tyckt synd om mig några dagar så tänker jag inte göra det längre. Nu får det vara nog. Jag tänker inte slösa bort min tid och tårar på en människa som är dum.
Jag tänker nu göra nya planer och fokusera på dem istället
Jag tänker fokusera på det jag har och inte på det jag kunde fått
Jag tänker tro på mig själv
Jag tänker ta till mig besvikelsen och inse att det är en erfarenhet. Jag kommer inte att en gång till ha samma förväntningar på människor. Jag känner att jag nu är mer vis än tidigare och är beredd på detta nästa gång
Om det inte blir som jag har tänkt nu så tänker jag också göra upp en plan 2 för säkerhetsskull eftersom livet sällan blir som man har tänkt sig.
Till sist vill jag säga att jag är en oerhört stark person. Inte nog med att jag klarar av flera sjukdomar varje dag med vad det innebär jag ska också ta och axla alla besvikelser som ideligen dyker upp.