Translate

söndag 27 november 2016

Att vakna på morgonen med me/cfs och fibromyalgi

Att vakna med me/cfs och fibromyalgi
Klockan ringer
Det känns som om det är mitt i natten. Jag kollar klockan jo den ringer enligt tidtabellen men ändå, det känns fruktansvärt. Min första tanke är: Hur ska jag orka gå upp? Jag sätter mig upp i sängen försöker att se mig omkring men misslyckas. Ögonen känns röda och grusiga och det gör faktiskt ont att titta. Jag prövar att sätta fötterna i golvet men ryggar tillbaka eftersom det känns för jobbigt. Det är oerhört ömt under fötterna. Jag blir lika förvånad varje gång fastän jag lever med att vara öm under fötterna. Jag känner mig yr. Jag fryser.
Jag stapplar ut och tar stöd mot väggen i hallen på väg till köket, där jag bara hämtar mina kläder. Jag stapplar till badrummet. Jag upptäcker att jag behöver kissa och hinner nätt och jämnt sätta mig, så trycker det på. Jag nyser och hostar om vartannat och ibland är jag tät i bröstet på grund av astman. Jag tvättar mig med varmt vatten men fryser ändå. Jag snyter mig. Jag tar i tårmedel i ögonen och tvättar dem med vatten och pads, försöker att vakna till. Jag kisar på mig själv i spegeln. Jag tänker: Hur ska jag orka idag? Jag tar på mig kläderna fastän det känns jobbigt med kläder på kroppen eftersom jag är så öm. Det är också jobbigt eftersom det värker på olika ställen varje dag.
Jag stapplar ut i köket som en gammal gumma på 90 år typ. Jag sätter på kaffet, tar fram mediciner och tar sprayer för astman och allergin. Jag tar fram värktabletter för värken i kroppen men för orkeslösheten finns det inget att få. Jag tar fram det jag ska äta.  Först dricker jag robitee och tar mediciner och äter smörgås. När kaffet är klart dricker jag det och tar samtidigt msm 1 stor tsk och kolloidalt silver 4 tsk.
Jag går på toaletten har urinträngningar igen. Jag går tillbaka till sängen är helt slut. Jag vill bara blunda och sova. Jag blundar och lyssnar på ljudbok tills jag oftast somnar om.
Jag vaknar av klockan och försöker att fästa blicken i rummet men misslyckas. Jag blundar och undrar hur jag ska orka. Jag känner att jag behöver på toaletten för att göra nummer 2. Jag skyndar ut i badrummet för att hinna i tid.
Jag går tillbaka till sängen, måste ta sats tänker jag. Jag måste klara av att komma upp nu, måste till jobbet. Jag kontrollerar om det värker någonstans väldigt mycket då brukar jag ta voltaren gel om det är illa. Jag funderar på vad jag måste göra på jobbet den dagen. Jag bestämmer mig för att jag ska klara av den här dagen också. Nu kan jag lättare se med ögonen. Jag sitter och peppar mig själv; du klarar detta, du kan! Vi tar en timme i taget! Du fixar det!
jag kör med min holo electron paris
jag dricker mitt ozonvatten
Jag går ut i köket tar fram den mat jag ska ha med mig. Jag tittar mig i spegeln och undrar vem är du? eftersom jag ser pigg ut. Jag är inte pigg, långt därifrån. Jag tar på mig ytterkläderna och ger mig ut till bilen. Jag kör bilen.
Jag kommer till jobbet. Jag tar fram kaffe och äter en nyttig kaka. Jag blundar försöker vila mig innan jobbet börjar. Jag skyndar till toaletten eftersom urinträngningar trycker på.
Jobbet börjar jobbet och är fokuserad och koncentrerar mig på att göra ett bra jobb.
Vid lunch äter jag och vilar en stund i kontorsstolen.
Jag jobbar.
Jag åker hem.
Jag äter och tar mediciner.
Jag ligger och vilar i cirka 1½ timme, helt utslagen i sängen. Jag har huvudvärk och ögonen svider och jag är oerhört orkeslös och trött. Min kropp värker.
Jag äter kvällsmat.
Jag ser tvn ungefär 40 minuter.
Jag lägger mig och somnar omedelbart.
En dag har gått igen mirakulöst nog.