Translate

torsdag 20 oktober 2016

Vad är viktigast i ditt liv?


Vad är viktigast i ditt liv nu?
På den frågan skulle förmodligen många säga: min hälsa medan andra skulle säga resor, ett bra boende, en ny bil osv.
För mig som har flera sjukdomar är min hälsa absolut nummer ett för mig!
För mig handlar det inte om att bli frisk eftersom mina sjukdomar är kroniska men det handlar om att bli något bättre och att få livskvalitet.
Är man inte stark och har energi blir livet ganska trist. Då känner man sig väldigt negativ och svag om energin saknas. Detta påverkar också min relation till andra om min energi är låg. Nu är det ju så att en del av den energin som jag har, går det inte att göra något åt eftersom det tillhör sjukdomen. Men det finns saker som jag kan göra för att få lite mer energi i alla fall.
Att ta kommandot över mina tankar är nog förmodligen den absolut viktigaste punkten av att få energi. Kom ihåg att det är du själv som basar över dina tankar. Är dina tankar negativa så kan du själv påverka dem genom träning.
Fokus på glädje är också viktigt att få in i sitt liv även om sjukdomarna tar väldigt mycket tid av oss som är kroniskt sjuka. Har man då som jag flera sjukdomar så tar ju varje sjukdom också tid, tid som jag inte har.
Tänka på vad man äter för genom att äta rätt kan vi få en annan sorts energi som vi inte tidigare har om vi då undviker socker vitt mjöl alkohol framförallt. Vi gör också rätt i att undvika maltodextrin, glutamat och annat som finns i buljonger och kryddor. Det går att köpa kryddor som är ekologiska tex. ifrån ekologiskakryddor.se . Man kan också göra sin egen tacokrydda osv.
Själv äter jag enligt paleo och du kan läsa på nätet vad det innebär.
Kaffe är ok att dricka på förmiddagen om det är senast klockan 11, har en forskare som kan detta med candida skrivit i sin spalt.
Undvik mjölkprodukter. Om du har astma så innebär det att det då bildas mer och mer slem.
Våga att säga nej, ha en mental nej-skylt i fickan.
Kom ihåg att du är underbar och värdefull
Jobba med din empowerment, finns flera övningar i bloggen