Translate

lördag 22 oktober 2016

Mental träning och Me/Cfs


Mental träning och Me/CFS
Har du också upptäckt att det finns faktiskt ingen som skriver om mental träning och Me/CFS? Däremot finns det högar av tips för friska personer men vi kan ju inte ta det till oss, inte med vår sjukdom.
De här reglerna eller tipsen brukar låta så här:
vad drömmer du om i ditt liv?
Hur ska du ta dig dit?
Vad behöver du göra för att ta dig dit?
Istället borde det heta: Vad behöver du göra för att din tillvaro ska bli något bättre?
Vad kan jag göra för mig själv, just idag? när jag har det svårt
Vad kan jag intressera mig för så att jag glömmer hur jobbigt det är, åtminstone en minut?
Vi som har denna sjukdom är ensamma eftersom ingen annan än vi själva vet hur allt känns inom oss och i kroppen. Vi är ensamma som om vi satt i en eka mitt ute på havet och inte kan se land någonstans.
Vi kan inte bota vår sjukdom, ingen forskning finns på det, ännu.
Det vi kan göra är att peppa oss själva det vi orkar. Vi har ju hela tiden fullt upp med att orka med vår vardag så jämnt orkar vi inte peppa oss själva men om vi kan göra det någon gång i månaden är det guld värt. Att peppa sig själv behöver inte vara jättestort det räcker med en liten sak som att vi gör varm choklad i en kopp och smyger ner lite 70% choklad i koppen, njuter. Det kan vara att vi tänder ett ljus. Det kan vara att vi ber någon i familjen att ta in kottar och löv ifrån skogen så att vi också får känna på hösten.
Mental träning för oss kan vara att vi intalar oss att nu mår jag så här just den här timmen men nästa timme kan det vara annorlunda, även om vi innerst inne vet att förmodligen är det inte det, men vi lurar hjärnan och det är bra.
Mental träning för oss kan vara att hålla fast vid några tröstande ord. Jag har sådana där peppkort som jag tar och läser på morgonen försöker hålla fast vid.
I morse stod det: Unna dig att inte alltid vara nåbar för alla!
Så viktigt för oss med Me/Cfs att stänga ute världen för en stund, vila.
Kram kära du som har denna sjukdom som jag. Kramar och skickar pepp till dig.