Translate

tisdag 11 oktober 2016

Me/cfs och hösten


Hösten är här!
Egentligen är jag väldigt lycklig över att hösten är här när det gäller en del av mitt liv så det är bra. Min astma blir oerhört mycket bättre och jag blir gladare och vill liksom starta olika saker som jag senare förstår att jag egentligen inte orkar, i för sig men ni fattar.
När det gäller fibromyalgi och Me/Cfs är det dock inte så bra kan jag säga. Kroppen känns tung och liksom ömtåligare än vanligt. Det är jobbigt att ha lager och lager kläder och jag fryser ständigt om jag inte svettas. Det verkar som om ortostaten eller vad det heter inom mig inte funkar och det gör den ju inte, det är ju en del av sjukdomen.
Jag är så oerhört trött också och ögonen är så tunga. Jag vill bara sova. Ändå måste jag upp varje morgon och till jobbet där jag jobbar halvtid. Sedan ska vi inte tala om alla förkylningar som härjar omkring mig som små pirater som överfaller mig. Jag kämpar emot förkylningarna på olika sätt och vis men ibland misslyckas jag förstås. Då blir jag liggande och då blir också astman sämre och andningen blir kass.
Så visst är hösten jobbig på sitt sätt även om jag egentligen älskar hösten! Jag försöker att tvinga bort allt det jobbiga och tänka på alla färger och former på träd och buskar. Jag försöker se det vackra i ett spindelnät där daggen har satt sitt bo, sådana saker. Ibland kan det vara trösterikt att tänka på sådana där saker när det värker i kroppen och huvudet känns som om ett getingbo har fastnat där eller nåt. Ögonen känns som hålor och man undrar hur i all världen man ska bli normal innan man börjar jobba.