Translate

onsdag 12 oktober 2016

Me/Cfs blogg- Känslor som finns i kroppen


Känslor som finns i kroppen
Medan vi lever våra liv så samlas känslor och tankar i vår kropp. Jag tror att det finns speciellt mycket känslor i våra kroppar vi som har svåra sjukdomar som Me/cfs eller fibromyalgi eller astma eller blefarit för att nämna några som jag har. Vi ställs inför så många olika svåra frågor som rör vår livskvalitet och vår hälsa att det ibland svämmar över. Jag tänker att känslorna och tankarna måste ju få komma ut någonstans! Kanske lagras de hemska tankarna vi tvingas att ha på grund av att vi har svåra sjukdomar i våra kroppar? har du tänkt på det? Kanske att en del av det som gör ont är våra känslor som inte har kommit ut? Vi har många undanträngda känslor och ouppklarade trauman inom oss. Jag tror att vi blir ännu sjukare av att vara oroliga, rädda, ha ångest, känna skuld och vara bittra. Vår kropp blir en slasktratt som får ta hand om allt som är svårt och det syns i våra kroppar och på vår hållning om inte annat. Vi sjunker ihop, har nästan gett upp ibland. Känslor kan vara mycket svåra att hantera och ibland kan vi behöva hjälp med detta.
Ett sätt som jag har funnit ut är att liksom få ur sig skiten om jag får uttrycka mig så är att utöva Tai Chi, det handlar faktiskt om Qi dvs. energi. Jag inbillar mig att om vi har en massa dålig energi i kroppen så är den röd, fråga mig inte varför, jag bara känner det så. Om vi har energi som är bra så är den grön. När jag utövar Tai chi så brukar jag tänka i de här två färgerna att liksom andas ut den röda och dra in den gröna. Det blir till en slags meditation.
En annan sak som är fridfull tycker jag är att öppna upp sig emot det tredje ögat. Att kunna göra detta är en träning. Första gången jag gjorde det fick jag kontakt med min skyddsängel och hon sade sitt namn. Numera när jag är rädd tar jag kontakt med henne och då känner jag hennes närhet, det känns ungefär som elektricitet på något konstigt sätt som inte går att förklara.
Att skriva ner våra tankar är också ett bra sätt. Skriv dagbok. Skriv om allt som du tycker är jobbigt.
Att ha en ältatimme är också bra det har jag. Då ältar jag och rasar över mitt öde och resten av tiden tiger jag still. Det funkar.