Translate

lördag 15 oktober 2016

Me/Cfs blogg- en smärtsam erfarenhet


En smärtsam erfarenhet
Att ha Me/Cfs är en smärtsam erfarenhet. Man är tvungen att hänga med på tåget antingen man vill eller inte. Det finns ingen hållplats som man kan gå av. Det är som att åka i en väldigt dålig vagn och se de andra åka första klass med all inklusive. Det är en smärtsam erfarenhet helt enkelt att det är så.
Det vi kan göra är att antingen stanna kvar i den förvissningen varje dag, varje timme, varje sekund eller åtminstone ibland släppa det. Vi kan istället fatta ett nytt grepp om verkligheten, glömma det svåra och försöka hitta hoppet.
Jag hittar hoppet i naturen, blommor, sånger, texter, djur och annat som gör mig glad. Vardagsglädjen är en bra kombination på hur man kan flytta de dystra tankarna till något annat som lyser upp ens vardag, även om man ligger i sängen.
Det som krävs är bara att vi bestämmer oss. Jag tänker inte längre vara slav under min smärtsamma erfarenhet! Jag tänker inte längre vara ett offer! Jag är jag och jag är viktig. Jag är!
"Att komma över en smärtsam erfarenhet är lite som att våga hoppa över ett staket, när vi väl har hoppat var det inte så farligt!