Translate

fredag 14 oktober 2016

Me/Cfs blogg- att lida kan man bestämma sig för att göra till viss del


Att lida kan man bestämma sig för att göra till viss del
Vi som har Me/Cfs har både smärta av olika slag och dessutom lider vi väldigt mycket och det är inte konstigt att vi gör det, eftersom det är en svår sjukdom.
Men att lida handlar också mycket om hur vi tänker och hur mycket av det som händer oss just nu faktiskt får komma in och plantera sig i våra själar. Våra tankemönster är inlärda och blir till slut en vana.
Jag ska ta ett exempel vad jag menar:
Jag vaknar på morgonen och kan inte öppna ögonen. Jag kisar och försöker fokusera blicken, det känns som det är mitt i natten men klockan är 7 på morgonen. Min första tanke är: Fy fasen vad jag mår skit, vilken skitdag som detta kommer att bli. Nästa tanke blir: Jag orkar inte.
Vi har ett val någonstans att antingen fortsätta att ha denna konversation i huvudet eller ändra lite på tankebanorna. Det är inte lätt och det kräver övning men med tiden kan man förändra det, fastän man har en eller flera sjukdomar.
Trots att vi har en oerhört svår sjukdom så har vi ändå en förmåga att påverka våra tankar vad än kroppen gör.

Exempel 2
Jag vaknar på morgonen och kan inte öppna ögonen. Jag kisar och försöker att fokusera blicken, det känns som om det är mitt i natten men klockan är 7 på morgonen. Min första tanke är: ok just nu är det jobbigt men om en timme kan det faktiskt vara lite bättre. Jag håller kvar den tanken, landar i den. Jag blundar medan jag häver mig upp på kudden och försöker att vakna till. Jag öppnar sakta upp ögonen och sträcker mig efter vattenglaset som jag ställde bredvid sängen igår. Jag dricker av vattnet , sväljer och funderar. Jag ställer tillbaka glaset och masserar ögonen, de värker och jag tänker att jaha just nu värker de men det blir säkert bättre senare.
  Jag stapplar upp till badrummet och efter det går jag till köket, sätter på kaffet. Jag tar fram mina mediciner och äter min frukost. Jag går tillbaka till sängen och lägger mig, blundar och vilar mig en stund. Ibland lyssnar jag på ljudbok och ibland orkar jag inte det. Cirka 1½ timme senare är jag redo att verkligen gå upp, till min andra frukost för dagen. När jag äter frukost så bläddrar jag i en tidning och läser om olika saker som hälsa och livsstil etc. Jag brukar också planera vad jag ska äta den dagen eller någon annan dag. Dagen har börjat och fastän det värker här och där så har jag ändå ett val att försöka göra det så bra som möjligt. Motsatsen är att strunta i det och låta det berg av hat och bitterhet som finns inom mig någonstans förgöra mig. Jag vill inte det, jag vill leva. Jag vill vara jag. Jag kämpar.
Men vissa dagar kommer jag inte ur sängen och det är ok, då flyttar jag världen till min egen värld. Mina tankar försöker jag ändå hålla ljusa för det är det enda som håller mig flytande. Om jag ger efter för det negativa då kommer jag verkligen att må oerhört dåligt.