Translate

söndag 9 oktober 2016

Högkänsliga tankar om bilkörning

Just nu på min andra blogg som handlar om min högkänslighet

läs mer på
www.energiochdikt.blogspot.com

Högkänsliga tankar om bilkörning

Varför tycker jag det är så oerhört jobbigt att köra bil?
Jag har funderat på detta många gånger och kommit fram till följande:
Jag tar in allt jag ser och detta måste jag göra i en väldigt hög fart eftersom jag åker framåt i hög fart, åtminstone sett ifrån hjärnan. En högkänslig hjärna registrerar 25 saker mot en vanlig hjärna som registrerar cirka 5 saker. Detta sammantaget gör att jag blir mer stressad än en vanlig människa. Detta innebär att jag också känner att det är ännu mer risk att jag krockar och därför blir jag rädd. Det är så mycket att hålla ordning på och jag känner att trots att jag kan registrera 25 saker istället för 5 så får jag anstränga mig så oerhört. Detta sammantaget gör att jag blir oerhört trött efter en bilfärd. Jag kör också på mindre vägar där det kan finnas älgar och där det är dålig sikt på vissa ställen. Många gånger kommer bilarna på fel sida vägen, girar i svängarna. Jag måste vara fokuserad och beredd på allt. Det känns som jag bokstavligt talat har en slags flytväst på mig som jag inuti gör mig beredd på att vad som helst kan hända. Jag känner mig också närmare döden när jag kör bil. Jag vet att det är att ta i för jag kan ju lika gärna vara i fara när jag går som fotgängare men det är  i alla fall något jag känner. En bilfärd för mig är inte något trevligt utan något hemskt och jobbigt som jag vill avverka så fort som möjligt så att jag kommer hem fort. Jag känner mig som en ballong som när som helst kan flyga vart som helst eller spricka