Translate

fredag 28 oktober 2016

Att bli sårad när man har me/cfs eller fibromyalgi




Att bli sårad tar väldigt mycket kraft, kraft som jag inte har känner jag. Jag vet att vi blir sårade vi människor jag är medveten om att det hör till livet men det är ändå väldigt jobbigt när det händer.
Förmodligen är det jobbigare för oss eftersom vi redan innan känner oss sårade i och med att vi är sjuka. Varför ska jag behöva ha det så här? det är nog tankar som vi alla någon gång har haft. Visserligen vet vi logiskt sett att det inte hjälper att vi tänker så men vi har den ändå i bakhuvudet. 
Att inte bli sårad handlar också om att man måste orka säga ifrån. Det är svårt att säga ifrån när den mesta av kraften faktiskt går åt till att orka leva. Att då liksom köra på en extra växel och att säga ifrån till en arbetskamrat som är taskig det är tufft. Efteråt känner man sig helt slut och fortfarande sårad och dessutom då arg eftersom arbetskamraten också hade mothugg som man inte räknat med.
Det bästa har jag erfaret är att man faktiskt tror att alla ska behandla en illa eftersom då blir man i alla fall inte besviken utan när det händer att folk är snälla så blir man positivt överraskad.
Att inte bli sårad handlar också om att ha kraften att säga nej, att säga ifrån vilket är tufft när vi inte har så mycket energi kvar över till det. Vad vi behöver i våra liv är ju faktiskt lugn och ro och att människor är snälla emot oss. Jag tycker ju att man faktiskt borde kräva det med tanke på hur svårt vi har det dagligen med vår hälsa.            
 Mitt råd till dig är att verkligen vila dig emellan knivhuggen som ju kommer då och då i form av taskiga ord.