Translate

söndag 7 augusti 2016

Mindfullness och ekonomi

Mindfullness och ekonomi
Tänk dig att du har en tusenlapp framför dig
vad vill du köpa för den?
blunda och fundera på olika saker
vad ger dig mest tillfredsställelse att köpa?
finns det något annat som du kan göra som uppväger lika mycket som att köpa något för 1000 kr?

Tänk dig också in i när du har köpt det du vill ha, vad känner du då?
tillfredsställelse eller känner du dig trängd?, upplyft? trött eller vad känner du?
Kanske kommer du fram till att du kan spara sedeln och göra något som är gratis eller så känner du dig väldigt nöjd och glad över det du köpte.
Känn efter och köp inte bara på slentrian

En köpfri månad är bra att ha för att lugna ner köpsinnet.
Det går åt mycket adrenalin till att planera agera och köpa
jag behöver vila efter ett inköp även om jag för det mesta är nöjd över det
många gånger vet vi inte varför vi shoppar
glad ledsen, vill bli tröstad osv.
behöver jag verkligen denna vara?

vilken energi tillför jag då till mitt hem?
kan det kanske också vra roligare att planera långsiktigt för att köpa en vara än att kasta sig ut, utan att tänka`
fundera på det