Translate

söndag 7 augusti 2016

Candida och maten

En känsla av att känna sig maktlös finns inom mig just nu.
Jag genomgår just nu en tarmrening och under tiden har det varit lite problem. Jag har kommit på att jag inte tål havre creme fraiche eftersom den innehåller potatisstärkelse vilket candida gillar. Utfallet blir att jag ligger och hostar på nätterna och att det liksom knäpper i svalget och väser. Jag är väldigt nära att behöva sitta i pariboyen men då brukar jag ta kokosfett en liten klick och rakt in i munnen och så sväljer jag sakta då blir det lite bättre så att jag kan sova.

Nu har jag slängt havre creme fraichen som var så god att ha som sås till middag och lunch. Jag är också lite misstänksam emot curryn men där står inte att den innehåller socker. Jag har kollat andra kryddor som vanlig grillkrydda men tyvärr innehåller de jästextrakt och dessutom socker så det gå bort.

En vecka med tarmrening skulle det vara och nästa vecka varannan dag. Jag är orolig över att candida ska komma tillbaka när jag kör varannan dag. Colozone Vi får se. Nästa vecka igen ska jag ta ett tillskott som tillsätter bra bakterier och stärker immunförsvaret. Candida balance.

Jag har testat olika sorters bröd och alla smakar skit rent ut sagt. Idag har jag börjat med energibrödet igen ifrån pågen för jag står inte ut. Det är åtminstone fullkornsmjöl i den och jag äter bara en halv smörgås x2 blir en smörgås per dag. På eftermiddagen äter jag omelett och avocado samt tomater och grönt.

Jag har läst i två böcker på engelska om candida och det är inte mycket man kan äta kan jag konstatera. Det är fruktansvärt trist. Hur kunde det bli så här fel? och varför sätter sig candida på luftrören och lungorna?

Ingen läkare förstår heller så det är ingen idé att försöka. De fattar inte.