Translate

tisdag 16 augusti 2016

Candida behandling och diet

Tarmrening och goda bakterier
Jag har nu genomgått en vecka där jag tagit colozone varje dag och nu är jag på vecka två där jag ska ta det varannan dag. Jag har nu bara en dag kvar att ta detta och det är på lördag. På söndag ska jag börja med candida balance som är ett preparat som tillför goda bakterier och bygger upp immunförsvaret samt hindrar elak candida för att få fäste. Jag tycker att kuren har gått väldigt bra magen har blivit lugnare faktiskt och är inte längre så bugglig och gasig som tidigare. Toalettbesöken är också lugnare i alla fall i början av behandlingen nu andra veckan är det mer som det sprutar ut avföring. Jag antar att det finns mycket plack på tarmen som samlats där genom åren. Colozone tillför syre till tarmen vilket candidan dör av.
Kost
Jag lever efter en strikt diet. Näringskällan säger att man ska undvika mjöl och socker står det på deras hemsida men jag undviker också soja majsprodukter samt rött kött och mjölkprodukter. Jag har gått över till havreprodukter i form av mjölk och grädde. Jag bakar mitt eget bröd som är gjort på ägg, fiberhusk och pofiber samt olja. Jag äter en rotationskost som man ska där jag äter lax en dag, kyckling nästa och torsk den tredje och så börjar jag om igen på lax osv. Jag äter mycket broccoli varje dag. Jag kan också äta blomkål men är inte så förtjust i det. Jag ska dock också äta spenat för det kan jag göra. Jag kan inte äta potatis eller morötter på grund av stärkelse även om färskpotatisen har mindre stärkelse i sig så vågar jag inte äta det ändå. Jag äter väldigt mycket tomater, sallad, gurka och avocado. På eftermiddagen gör jag en omelett på 3 ägg och 1 msk vatten och häller i persilja eller dill och steker den. Till detta äter jag avocado och sallad samt en örtkrydda som inte finns socker eller jästämnen i. På min smörgås lägger jag kokosfett som inte candidan gillar samt tomater och gurka och salladsblad. Jag dricker fortfarande kaffe även om jag vet att inte är bra med tanke på candidan men där går gränsen för får jag inte kaffe så får jag istället huvudvärk. Jag ska dock dra ner på kaffet och har köpt ett annat kaffe som är koffeinfritt heter cikoria på javahuset online.
Kosttillskott och sånt som inte candidan gillar
Jag varierar mig för varje dag som går och tillför kroppen olika saker som inte candidan gillar: kanel speciell köpt på hälsokost (den vanliga i affären är farlig för levern om man äter det ofta) jag har den i kaffet på em var tredje dag. Jag äter också mycket pressad vitlök. Jag dricker ingefärs och citronte. Jag dricker kanelte köpt. Jag äter mycket kokosfett som innehåller kaprylsyra som candidan inte gillar. Jag väntar på grapefruktkärnextrakt som jag tidigare tagit i kampen mot candida som varit bra.
Man får passa sig för sockret som finns i det mesta man köper i affären: glukos, matose laktos fruktsocker brunt socker florsocker honung och sirap innehåller socker.
För att bygga upp kroppen tar jag Ester C, omega 3, laktoplus, d vitamin i jungfruolja, folsyra B tolvsprutor, vitamintablett med alla vitaminer och mineraler, zink. Jag ska också börja ta magnesium och kalk.
Toxiner
När candidan dör så sänder den ut toxiner, kan sända ut upptill 80 olika toxiner. Jag förstår nu att det är det som har hänt när jag haft min huvudvärk som inte några tabletter i världen hjälper emot. Jag har legat många dagar utslagen i sängen och några gånger har jag också spytt. Jag har haft akut magkatarr och spytt upptill 10 ggr på två dagar. Jag har också haft akut tarmkatarr. Detta är sådant jag förstår nu efteråt när jag läst mycket information om candida. Många forskare tror också att det finns en koppling emellan IBS och candida och jag känner en aha upplevelse inför detta. Jag undrar hur många människor som går runt med gluten och laktosintolerans och som borde kolla upp om de har candida istället. Candida är en lömsk fiende som kan ändra sig i form eftersom när man tillför ett ämne som den inte tål kan den ändå klara av den efter ett tag. Det är därför man måste köra rotationskost och variera det man slåss med gentemot den. Jag åt candaway i många år och det gick väldigt bra i början men nu har även candidan överlistat den. Jag har prövat msm och fått oerhört ont i huvudet och magen och förstod inte då att det var candida som dog och sände ut toxiner. Nu vet jag bättre.
Livet och nu då?
Efter allt jag har varit med om när candidan har påverkat min astma, mage, huvud, ögon, bihålor m.m. förstår jag att jag aldrig någonsin kommer att äta vanlig mat igen. När den här strikta dieten är klar efter 8 veckor kan jag börja äta frukt och bär igen försiktigt. Därefter går jag över till paelokosten.
Astman
Den var riktigt dålig när jag började med colozone men efter två dagar blev det bättre. Sedan var det riktigt bra fram till i vecka två på tisdagen då jag hade svårt för att sova på natten. Onsdagen var jag bättre och på torsdag som idag märker jag ingenting av den.