Translate

måndag 18 juli 2016

Sortera dina tankar- mental träning

ATT SORTERA DINA TANKAR
Vi har alla problem av olika slag. Vi har kroniska sjukdomar och vi har kanske ekonomiska bekymmer osv. Var och en får sitt brukar jag säga. Men ändå har vi möjlighet att välja glädjen, det vet jag.
HUR DÅ?
Jag kan berätta hur jag gör varje morgon. Har sex sjukdomar kroniska svåra sådana. Jag brukar göra en check med mig själv som jag kallar det när jag vaknar. Hur mår kroppen egentligen? ok konstaterar att ögonen känns inte bra, det skaver, gör ont, ok inte bra i andningen, känns tungt att andas, värker i hela kroppen men mest ont gör det i benen idag, kan inte gå på dom gör ont under fotsulorna och värker i vänstra axeln o höften. Magen är uppror det är ibsmagen. När jag har konstaterat allt det här. går jag vidare till:
VAD GÖR VI DÅ?
Jag tar de mediciner jag kan ta och hjälper kroppen med det jag kan. sedan går jag vidare till
HUR SKA JAG TA HAND OM MIN SJÄL?
Då kommer vi till detta att jag väljer glädjen här just i detta skedet . Jag tänker vad kan jag göra just IDAG för att min själ ska bli glad?
ok jag kan gå ut och titta på en blomma, jag kan dricka mitt kaffe ute, jag kan titta upp på den vackra himlen, jag kan skriva några rader i min äventyrsroman, jag kan skriva några dikter, jag kan hjälpa andra människor som inte mår bra . jag kan fotografera några blommor ute idag, jag kan åka iväg och fika på eftermiddagen ta mig en mjukglass osv. Det behöver inte vara stora saker ofta är de små sakerna det som ger mig glädje. sedan tänker jag på
HUR SKA JAG VILA MIG IDAG OCH HÄMTA ENERGI?
genom visualisering, genom tai chi det finns alltid tid för det behöver inte ta mer än 10 min.
HUR GER JAG MIG SJÄLV BERÖM?
En mycket viktig punkt VARJE DAG : berätta för dig själv vad du har gjort bra just denna dagen. Alla gör vi något bra varje dag
VI KAN ALLTSÅ DELA IN VÅRA TANKAR I TVÅ ELLER TRE OLIKA FACK.
Dessa tankar är inte beroende av varandra, de kan operera på sina olika fack.
SLUTTANKAR

Vi kan alltså ha ett fint liv fastän vi är väldigt sjuka. Det är möjligt om vi själva vill det. Motsatsen är att vi gräver ner oss i det som händer oss just nu.