Translate

torsdag 14 juli 2016

Fibromyalgi skov

Att befinna sig i ett fibromyalgiskov
Att befinna sig i ett fibromyalgiskov är inte något vidare. Man känner sig väldigt trött i hjärnan och man är okoncentrerad, fumlig och snubblar lätt och man tappar saker. Saker som att sätta i visparna i den elektrisk vispen blir knivigt. Man står där och funderar: jaha ska den stora vispen vara i den stora och den lilla i den lilla? eller är det tvärtom. När man tar dosan och ska in på internetbanken sitter man där med dosan och undrar varför den inte fungerar. Och då upptäcker man långt senare när man har svurit en stund att nähä jag har inte satt i kortet. När man blir så där då vet man att då är det fibrodimma och fibromyalgiskov. Man märker det också på att värken tilltar och att man allt som oftast har ärenden till sängen och faktiskt vill stanna där. Att man inte har lust att göra någonting mer i hela världen att få vara ifred. Man orkar inte med andra människor. Man orkar inte heller lyssna på radion eller ta in några tv nyheter. Man vill bara vara ifred. Att bära en bricka med något på är bara att låta bli för det kommer ändå att ramla av brickan och ner på golvet. Man kan komma ut i köket och så undrar man vad gör jag här? Ja det är några av de symtom som jag har märkt av. När jag inte har skov eller fibrodimma fungerar jag helt normalt och är faktiskt om jag får säga det själv rätt smart.
   Vad är det så som händer i kroppen?
Vid fibromyalgiskov drabbas vi av hjärntrötthet.
Man orkar mindre än i vanliga fall dvs. minska aerob förmåga
Vårt sympatiska nervsystem aktiveras och vi kan till exempel få fladdrande hjärta och höjd puls
Vi får ökade nivåer av mjölksyra i våra muskler
Blodflödet till hjärnan minskar
Våra kortisolnivåer minskar
Den grå massan i hjärnstammen minskar
Ja det är säkert fler saker som händer i våra kroppar men det är allt jag i nuläget har orkat att leta fram. ©  Ulla Holgersson