Translate

söndag 24 juli 2016

En vilsen blomma

En vilsen blomma
Som en vilsen blomma kikar jag upp ur jorden, var kan jag växa? var kan jag växa utan att få i mig en massa gifter och tillsatser? var är det tryggt att växa? och kommer någon att trampa på mig?
Ja det ligger lite i detta för oss människor också. Vi föds till denna jord helt rena men under vår livsresa får vi ta emot alltmer gifter och alltmer stress och vi går sönder, fjättrar ner och i många fall dör vi. Det är en sorglig berättelse detta men den handlar om livet. Ibland undrar jag vad gör vi med våra kroppar egentligen? varför tänker inte regering och riksdag mer på ekologiska varor och varor utan tillsatser? varför införs det inte stressstopp på våra arbetsplatser? varför får vi inte mindre arbetstid så att vi kan sköta om oss själva? Vi lever i en kall värld där allt går ut på konsumtion och att vara bäst. Jag tror inte att våra kroppar är gjorda för att ständigt prestera och vara på jakt.
Vi hittar ju ingenstans att plantera oss själva, stå stadigt i jorden.

Jag kikar upp ur jorden och undrar vart ska jag plantera mig själv?