Translate

fredag 27 maj 2016

Me/cfs patienter och begränsningar

Me/cfs patienter behöver ha strikta gränser för hur aktiva vi bör vara. Om vi överträder dessa gränser förvärras vårt tillstånd omedelbart. Försämringen kan komma alltifrån 3 timmar senare till 48 timmar senare. Ofta är jag inte medveten om när jag har tagit i för mycket utan det kommer istället efteråt som ett brev på posten. Då tänker jag: jaha nä just det nu har jag tagit i för mycket igen och det ska jag komma ihåg nästa gång.

Nästa gång har jag glömt det i gen eftersom det då är ett helt annat scenario och jag har svårt att tänka på att det kan vara skadligt för mig. 

Jag som också har flera andra sjukdomar får också ta med i beräkningen att dessa sjukdomar påverkar me/cfs liksom me/cfs faktiskt påverkar också de andra sjukdomarna. Det blir liksom en rundgång som aldrig stoppar utan är ett ständigt snurrande hjul. 

Förutom saker som jag gör för mycket så inverkar också vädret oerhört mycket på hur min dag ska bli. Är det en dag som termometern går över 18 grader så blir det en jobbig dag, helt klart. Då drar jag mig tillbaka till min ac och är hellre inne.