Translate

söndag 1 maj 2016

Kan vi faktiskt växa genom att få en kronisk sjukdom?

Ja svaret på frågan är faktiskt Ja!
Denna fråga handlar om mig själv och därför svarar jag också själv på den.
Mina kroniska sjukdomar har alla påverkat mig på ett eller annat sätt, faktiskt till det positiva eftersom de tillsammans har stärkt mig och öppnat mina ögon. Jag önskar inte att någon ska få de sjukdomar jag har men själv har jag upplevt att de gett mig erfarenhet. Genom sjukdomarna har jag också blivit medveten om vad jag klarar av och inte klarar av och att det är ok.
Genom sjukdomarna har jag fått göra om mitt liv och visat på att det finns faktiskt andra saker som jag kan göra än det jag gjorde innan jag blev sjuk. Jag har flera hobby som jag sköter när jag orkar och inte behöver vila men jag anser att dessa saker har gjort mig gladare och starkare.

Jag har också lärt mig att man faktiskt kan leva ett gott liv fastän man har svåra kroniska sjukdomar, flera stycken som i mitt fall. Jag har blivit duktig på att dela in dygnet i  olika zoner så att sjukdomarna inte får ta min största del av tiden. En del av mina sjukdomar är rätt illa och andra har en mindre sk hopplöshet även om de är kroniska. Men ändå så blir det begränsningar med alla sjukdomarna och varje sjukdom ger en begränsning. Men det gäller att se bortom detta och göra det bästa av situationen istället för att gräva ner sig i sorgen. Dock ska jag säga att jag då och då kanske två gånger om året gräver ner mig i sängen under 1+1 dag utspritt på året då jag brukar crascha i me/cfs och då blir liggande helt enkelt. Då drabbas jag av en push on cycle som det heter. Men jag har blivit bättre och bättre på att se dessa anfall komma.

Genom mina sjukdomar ser jag allt mycket klarare, molnen, blommorna, färgerna m.m. Jag uppskattar mycket mer det jag ser än tidigare. Jag är mycket mer glad över att jag kan gå och stå och sitta och ligga även om jag inte kan befinna mig i samma läge för länge och måste vila mycket. Ibland kan jag på grund av värken inte komma upp ur sängen då får jag ligga i sängen och tänka på annat än att det är synd om mig.