Translate

lördag 27 februari 2016

Att leva med smärta- hur går det?

DETTA HAR JAG SKRIVIT FÖR 2 ÅR SEDAN.

Att försöka att njuta av livet trots att man har fibromyalgi och cfs/me m.m.
Det försöker jag göra varje dag. Genom att inte ge det för mycket uppmärksamhet att det värker, sticker och plågar mig så försvinner det inte men det blir mindre verksamt.

Jag har upptäckt att ju mer jag fokuserar på det desto värre blir det.
Varför blir det då så där?
Jo det har med den mentala smärtan att göra. Den mentala smärtan göder den fysiska smärtan.
Men hur kan den göra det?
Jo en tanke blir en känsla, en känsla blir en handling som mynnar ut i kroppen.

Du kan testa själv. Om du har slagit dig på ditt finger och tänker oj så ont det gör och om du då fokuserar på hur ont det gör, då gör det mer ont.

Det är detsamma med våra sjukdomar. Vi kan inte ta bort det men vi kan låta bli att förstärka det.

Idag har jag varit ute och njutit av naturen på min altan med kaffekoppen i högsta hugg. Suttit och talat med min man och njutit av livet. Däremellan har jag sovit en stund och lagat middag och kvällsmål.
Nu är det snart dags att lyssna på en ljudbok o sedan natt i natti


Hoppas att du också har haft en underbar dag