Translate

lördag 20 februari 2016

Att leva med multipla sjukdomar

Hur är livet? funderar jag på idag

Det är inte helt positivt hela tiden och det får man acceptera
men under tiden som det är skit kan man ändå försöka göra det någorlunda uthärdligt tänker jag.

Ett exempel: När jag hade blefarit och ögoninflammation lyssnade jag på radio och där berättade de historier och då lyssnade jag och skrattade. Inte det ultimata men det bästa i den situationen.

Exempel nummer 2: Vid många tillfällen hade jag svår värk förut och då var det enda att sitta och teckna medan det värkte förutom att ta mediciner och göra det bästa av det liksom. Om jag då hade verkligen känt efter hur j.... ont det gjorde så hade det blivit värre. En tanke om smärta föder smärta i kroppen. Vi blir vad vi tänker.

Exempel 3: jag hade väldigt ont i magen magkatarr och tarmkatarr visste inte vilket ben jag skulle stå på eller om jag snart skulle ringa 112 kändes det som. Då tittade jag på tvn och försökte att förströ tankarna med det. Sedan lade jag mig i sängen med en filt runt magen och magtablett förstås tog jag ju direkt men värmen och lugn och ro gjorde att det kändes mycket bättre, inte helt bra men uthärdligt.

När vi accepterar hur det är - då har vi kommit någon vart. Vi accepterar inte att det kommer att vara så för alltid men just då är det så- det är så det är ibland. Har man denna insikt så har man kommit väldigt långt.©  Ulla Holgersson