Translate

måndag 4 januari 2016

Varför fick jag Candida och vad gjorde svampen med mig

Varför fick jag Candida?
Ja det finns nog väldigt många olika svar på den punkten. Förmodligen mycket vitt socker, stress, antibiotikabehandling, cortisonbehandling, tänder som är lagade tungmetallsbaserade tandvårdsmaterial som jag fick i ung ålder.

Vad hände då i min kropp?
Candidasvampen orsakar näringsobalans i kroppen, bland annat blir det B vitaminbrist som leder till stress och depression och påverkade hela mig negativt. Jag satt helt apatisk i sängen den gången jag åkte till kliniken och fick diagnos me/cfs. Jag var yr och fick ta mig väggarna för att ta mig fram i hallen. Jag var verkligen jätterädd för det som hände mig då. 

Tarmfloran påverkades därmed och Biotin bildades inte i samma omfattning som tidigare eftersom svampen tog över. För att få en bra tarmflora behövs biotin.

Hormonbalansen i kroppen blev också fel eftersom halterna av zink och koppar försvagades och svampen tog istället över.
Det finns säkert fler förklaringar och de tänker jag ta reda på ©  Ulla Holgersson