Translate

måndag 25 januari 2016

högkänslighet gränser

ANDRA SOM STYR VÅR VARDAG
Låt inte andra styra din dag. Själv har jag den principen att när jag har jobbat så orkar jag inte med ett samtal också uppe på detta, beror på alla mina sjukdomar och min högkänslighet. Jag vill hellre att vi hörs via mail så jag kan ta det när vill eller via sms där vi bestämmer när vi skall träffas om det är en kompis. Fredagkvällar svarar jag inte alls i telefonen eftersom det är en dag då jag är väldigt trött efter veckans arbete och då behöver jag få koppla av och komma till ro. Vi har aldrig gäster på besök då eftersom jag inte orkar.

Jag har gått ur min bokklubb som jag startade för länge sedan eftersom jag märkte att de inte brydde sig om mina behov angående min astma. Dessutom var det inga riktiga samtal utan mest vart i världen de hade rest och vart de skulle resa härnäst. Mycket prat om materiella saker. Böckerna som vi förr samtalade om har försvunnit och jag orkar inte att styra upp det igen. Märkte att det tog mer energi än det gav mig. själv gillar jag mer djupa samtal som gärna får analyseras osv. annars somnar jag.

Min mamma styrde in mycket kaos förtvivlan och ängslan i mitt liv. Så jag bröt kontakten med henne. Det känns bättre nu att slippa all oro, ilska och avundsjuka ifrån henne.

Jag är helt enkelt ganska strikt med hur och när jag ska bli störd. Jag vill inte att andra ska styra mitt liv med när jag ska vara anträffbar eller vara tillsammans med andra som inte gillar tankar om livet och det djupa.

Allt detta, denna empatiska mur har jag byggt upp själv för att skydda mig själv. har du också några sådana här gränser i ditt liv? som skyddar dig?