Translate

lördag 23 januari 2016

Högkänsliga oroliga tankar

En högkänslig person tänker väldigt många tankar varje dag
och delar in den informationen i cirka 25 fack medan en vanlig människa
delar in dem i 5 fack. Detta gör att det ofta blir överbelastning och stressen
ligger väldigt nära.

Jag ska nu berätta för dig om den tjattrande apan och faktarutan.
Det var något som jag lärde mig av en sjukgymnast som heter xxxxxx för många år sedan.
Sedan dess har det varit väldigt användbart för mig och de som jag har berättat det för.
Det har varit användbart eftersom det hjälper mig att sortera dessa tankar som är så många.

Bakgrunden kommer här:
Jag gick hos xxxxxx för min höft och fick akupunktur och jag fick också hjälp med att hantera
min stress (hade gått in i väggen då som det hette, nu heter det väl någe annat)
Jag berättade för henne att jag oroar mig väldigt mycket för olika saker dagligen.
Hon visade mig då en apa på ett papper.
 - Det här är den tjattrande apan sa hon. Den ska du tänka på när dina tankar börjar
att löpa amok, det gör jag sa hon.
Jag blev först väldigt förvånad men har nu efteråt förstått att det var väldigt bra faktiskt
och det har ju visat sig efteråt att jag har haft nytta av det.
Tankarna fick plötsligt en bild att ta fram när de kom i ett virrvarr.
- Tänk dig att så fort du börjar att tänka sådana där tankar som inte är fakta
då är det apan som talar sa hon allvarligt.
Tankar som apan tjattrar om är inte verkliga, de är alltså inte fakta och finns inte.

Vad är fakta? vad finns i faktarutan?

Det är saker som att du vet vad du heter
Du vet var du bor
Du vet hur gammal du är osv. 

Däremot orostankar som du oroar dig för de finns inte, är inte fakta alltså är de helt onödiga att tänka på. 

Det här blev en vändpunkt för mig faktiskt.
Förutom det som jag fick lära mig så lade jag till egna saker som att Var ska jag göra av alla de tjattrande tankarna?
Jo i en ryggsäck som jag mentalt lägger dem i. Där får de vänta på att tas fram långt senare och då är de inte så
skrämmande längre. 
Jag gör en meditation där jag ser mig själv mentalt medan jag blundar hur jag lägger de saker jag oroar mig för i ryggsäcken. 
Jag har också en annan övning där jag lägger problemet på en barkbåt och så åker den iväg och jag ser inte problemet längre. 
Jag är naturligtvis medveten om att alla problem kan man inte göra sig av med.
Stora problem som de jag hade med min mamma de kan man inte ta bort men man kan däremot vila sig ifrån dem mentalt sett.
De korta stunderna som jag vilade mig ifrån min demenssjuka mamma var guld värda för mig. 
Jag hade inte klarat alla de åren  samtidigt som jag skulle prestera ett tufft arbete och en tonåring. 

Så jag tycker att bilden kring apans tjattrande och faktarutan är väldigt talande och bra verktyg att ta till när man oroar sig för
olika saker än idag. ©  Ulla Holgersson