Translate

torsdag 15 augusti 2013

anklagar folk dig för att vara för känslig

Anklagar människor dig för att vara för känslig?

Av Barrie Davenport den 6 februari 2013
Art Nude Wrapped In Vines

"Skönhet av något slag, i sin högsta utveckling, alltid retar den känsliga själen till tårar." ~ Edgar Allen Poe

Så länge jag kan minnas har min överkänslighet varit ett löpande tema i mitt liv.

När jag var barn, kunde jag lätt plocka upp de subtila underströmmar som pågår i mitt hus. När stämningen skiftat från normal till spänd, var jag snabb att märka det och snabbt att försöka ställa allt till rätta. Min mamma kallade mig "lilla fredsmäklare."

När saker fick spända eller flyktiga i mitt hushåll, kände jag överväldigad av intensiteten av de negativa känslor som virvlar omkring mig. Det gjorde mig mycket orolig, och om jag inte kunde göra något för att göra saker rätt igen, skulle jag hitta ett sätt att fly - genom böcker eller spela eller umgås med en kompis.

Om någon av denna spänning eller ilska var specifikt riktade mot mig, var jag snabb att ändra mitt beteende eller be om ursäkt för att återfå känslomässig balans. Jag fick mina känslor sårad lätt och kastades utanför balansräkningen när någon skulle säga något bita mig.

Jag kände andra positiva känslor ganska djupt också. Jag kände intensiv kärlek till mina föräldrar, blev starkt knutna till mina vänner, haft kramar och fysisk tillgivenhet, och var lätt rörd av rörliga berättelser, konst eller musik. Jag kunde känna någons humör eller behov och instinktivt visste hur man drar rätt grupper av människor tillsammans.

När jag blev äldre och bodde på min egen, upptäckte jag andra intressanta känsligheter. Jag var mer känsliga än de flesta av mina vänner till medicinering, koffein, trångt och bullriga miljöer, och göra livet förändras. Och mina starka känslor kring konflikter, argumentera, och våld aldrig avtagit.

Men även när jag blev äldre, lärde jag jag var tvungen att anpassa sig till en värld som inte var fylld med lika känsliga människor om jag kommer att trivas och vara lycklig. Jag var tvungen att hantera min känslighet vid behov och lära sig nya färdigheter för att reagera och svara på situationer som dök upp mitt känslomässiga juice.

Påminner något av detta dig om dig själv - eller någon nära dig? Om så, är du inte ensam. Och du är inte galen eller svaga eller "alltför känsligt."

Att vara högkänslig (också känt genom sitt vetenskapliga term som SPS, Sensory-Processing känslighet) är en vanlig egenskap som finns i 15-20% av befolkningen.

Dr Elaine Aron är en psykolog, forskare och pionjär i studiet av den medfödda temperament drag av hög känslighet. Hon är författare till böckerna Den mycket känslig person, den mycket känsliga Person in Love: Att förstå och hantera relationer När World överväldigar dig, och den mycket känsliga barn: Att hjälpa våra barn trivs när World överväldigar dem.

Dr Aron har funnit att det inte bara är hög känslighet en normal egenskap, är det också medfödd. I själva verket enligt Dr Aron, "biologer har funnit det vara i de flesta eller alla djur, från bananflugor och fisk till hundar, katter, hästar och primater." Men hjärnan hos känsliga människor faktiskt fungerar lite annorlunda än andra människors hjärnor. Känsligheten drag återspeglar faktiskt en överlevnadsstrategi för angelägen observation innan åtgärder.

Här är några andra intressanta fakta om mycket känsliga personer som är listade på den mycket känsliga Person webbplats:

Du är mer medvetna än andra om subtiliteter. Detta beror främst på att din hjärna bearbetar information och reflekterar över det djupare. Så även om du bär glasögon, till exempel, ser du mer än andra genom att märka mer.
Du är också lättare överväldigad. Om du märker allt, du kommer naturligtvis att bli överstimulerad när saker är alltför intensiv, komplex, kaotisk, eller roman för en lång tid.
Detta drag är inte en ny upptäckt, men det har missförståtts. Eftersom HSP föredrar att titta innan nya situationer, är de ofta kallas "blyg." Men blyghet är lärt, inte medfödd. I själva verket 30% av HSPs är Extraverta, fastän den egenskap ofta felaktigt som slutenhet. Det har också kallats inhibitedness, rädsla, eller neuroticism. Vissa HSPs beter sig på detta sätt, men det är inte medfödd att göra det och inte det grundläggande drag.
Känsligheten värderas olika i olika kulturer. I kulturer där det inte värderas, HSPs tenderar att ha låg självkänsla. De får höra "inte vara så känslig", så att de känner sig onormala.
Några av de drag av en hög känslig person inkluderar:

känner lätt överväldigad av starka sinnesintryck
lyhörd för nyanser i min omgivning
lätt påverkas av andra människors sinnesstämningar
känsla mycket känslig för smärta, fysisk eller känslomässig
behöva dra under bråda dagar, i sängen eller i ett mörklagt rum eller någon plats att ha vissa sekretess och befrielse från stimulering
särskilt känsliga för effekterna av koffein
lätt överväldigade av saker som starkt ljus, starka dofter, grova tyger, eller sirener nära genom
har en rik, komplex inre liv
känna obehag av höga ljud
har ett nervsystem som ibland känns så utslitet att du bara måste gå ut själv
mycket samvetsgrann
lättskrämd
lätt skramlade när du har mycket att göra på kort tid
lätt vet vad som behöver göras för att göra det mer bekvämt i en fysisk miljö (som att ändra belysningen eller sittplatser)
snabbt irriterad när folk försöker få dig att göra för många saker på en gång
försöker hårt för att undvika att göra misstag eller glömmer saker
göra en punkt att undvika våldsamma filmer och TV
blir obehagligt upphetsad när en hel del som händer runt omkring dig
reagerar starkt när hungriga, störa koncentrationen eller humör
känsla omskakad av livet förändras
märker och njuter ömtåliga eller fina dofter, smaker, ljud, konstverk
finna det obehagligt att ha mycket på gång på gång
vilket gör det till en hög prioritet att ordna ditt liv för att undvika att störa eller överväldigande situationer
känsla besväras av intensiva stimuli, liksom höga ljud eller kaotiska scener
när de konkurrerar eller följs när de utför en uppgift, blir du så nervös eller skakig att du göra mycket värre än du skulle annars
som barn, ses som känsligt eller blyg av föräldrar och lärare
Det var en stor lättnad att läsa Dr Arons forskning och inser att min känslighet gör mig inte till en känslomässig kuf. I själva verket är mycket känsliga har många fördelar, inte minst som känner de goda, glada, meningsfulla saker i livet ännu mer intensivt.

Men vi känsliga typer lever i en värld av människor som inte nödvändigtvis förstår eller uppskattar våra starka känslor. Om du är överkänslig, här är några tips för att leva i ett mindre-än-känslig världen:

Ett. Lär dig att hantera hur du reagerar på dina känslor. Mycket känsliga personer bör ge extra tid för känslor att passera innan reagera på vad andra säger eller gör om det känns sårande eller negativt. Påminn dig själv om att det låter hårt eller sårande att du kanske inte har tänkt på detta sätt. Detta gäller särskilt i arbetsmiljöer där alltför känsliga reaktioner är inte ofta lämpligt.

2. Minimera exponering för kaotiska situationer eller människor som driva dina knappar, skapa drama, eller har arg eller flyktiga temperament.

Tre. Få tillräckligt med sömn och motionerar regelbundet så att du är ordentligt utvilad och full av energi att hantera känslomässigt laddade situationer och stödja känslomässiga jämvikt.

4. Undvik för mycket koffein och uppmärksamma mediciner och hur de påverkar dig. Också uppmärksamma hur vissa livsmedel, dina hormoner och vädret påverkar ditt humör, eftersom du är skyldig att vara mer känsliga under dessa tider.

Fem. Ät hälsosam mat regelbundet och hindra dig från att bli alltför hungrig. HSP behov att hålla blodsockret stabilt med en hälsosam kost för att undvika irriterad, edgy känslor.

6. Undvika eller minimera din tid i trånga, högt stimulerande miljöer som trånga gallerior eller konserter. Om det behövs, besöka dessa platser i off-timmar eller gå till mindre, mindre trångt arenor.

7. Inte över-schemalägga din tid eller tillåta andra att "stjäla" för mycket av din tid. Känsla pressade och överväldigad kommer att översvämma dina känslor och hindra dig från att få något gjort alls. Lär dig att säga nej eller att delegera.

8. Öva frågar efter vad du vill. Mycket känslomässigt människor är så känsliga för andras behov att de fruktar att be om vad de vill ha eller behöver för att de inte vill "orsaka problem." Men den inbyggda upp harm över detta kommer att dyka upp i ilska eller sorg så småningom.

9. Skapa en lugn och avkopplande miljö för dig själv i ditt hem och kontor. HSP är särskilt påverkas av sin omgivning. Kontrollera ditt vardagsrum, speciellt ditt sovrum, är en avkopplande, harmonisk plats.

10. Koppla från de negativa föreställningar du kan ha runt att vara en känslig person. Det är svårt för människor som inte är högkänslig att förstå de djupa känslor och reaktioner av deras känsliga vänner eller familjemedlemmar. Du kan undervisa folket i ditt liv att vara känslig är inte ett fel - det kan vara en fantastisk present så att du kan uppleva livet på en mycket djup nivå.
http://liveboldandbloom.com/02/self-improvement/do-people-accuse-you-of-being-too-sensitive